06 47 06 27 06 [email protected]


Wat is Mindfulness?

Ik heb veel gehad aan de training van Remy. Door zijn rust en door zijn vragen heb ik veel inzicht gekregen en heb ik merkbaar minder klachten die ontstaan door stress. Een cursus die ik iedereen kan aanbevelen.

Wendel

Automatische piloot

 

Veel van wat we doen in ons leven gaat automatisch. Wanneer je een tijdje in de auto hebt gezeten kun je ineens opmerken dat je niets van de omgeving hebt gezien. Of je bent met iemand in gesprek terwijl je niet echt naar de ander luistert. Mindfulness noemt dit onbewuste gedrag de automatische piloot. Deze ‘automatische piloot’ kan heel handig zijn bij het uitvoeren van routine-taken, maar het grote nadeel is dat we hierdoor ook veel missen. Bijvoorbeeld het contact met onze wensen en behoeften en de schoonheid van de wereld om ons heen. Daarnaast zijn we bijvoorbeeld minder goed in staat onze grenzen te bewaken en te luisteren naar stress signalen.

N

Mindfulness is o.m. effectief bij:

  • Burn out
  • Slapeloosheid
  • Depressie en somberheid
  • Concentratie problemen
  • Piekeren
  • Stress symptomen
  • Pijn gerelateerde klachten
  • Angst en PTSS (post traumatische stress)
  • Stoppen met roken en afvallen

Neutraalstand

 

Wanneer ik over de automatische piloot heb, dan gebruik ik ook vaak de metafoor van de ‘neutraalstand’. Je zou kunnen zeggen dat we in de automatische piloot voortdurend aan het doen zijn. We zitten ofwel in z’n vooruit in zijn achteruit. Over het algemeen vinden we het lastig om niets te doen en stil te zitten. Mindfulness is vergelijkbaar met het leren gebruiken van de ‘neutraalstand’, een houding van niet doen. Veel spanning en stress ontstaat doordat we altijd maar doen, voortdurend reageren op alles wat er in onze omgeving op ons afkomt, en we vergeten deze neutraalstand wat vaker te gebruiken.

Mindfulness betekent opmerkzaamheid of aandachtigheid en dat wil zeggen dat je je meer bewust bent van je ervaringen in het moment. Wanneer je met wat meer afstand naar je gedachten en emoties kunt kijken, ben je in staat om deze meer los te kunnen laten. Dit creëert innerlijke rust en ontspanning.  Mindfulness leert je daarnaast om beter naar de signalen van je lichaam te luisteren. Daardoor zul je je eigen grenzen en stress beter herkennen en zul je op een meer bewuste manier met stress en uitdagingen om kunnen gaan.

 

 

Wanneer is mindfulness niet geschikt?

 

Mindfulness is geen vervanging van therapie. Wanneer je te maken hebt met psychose, ernstige psychische klachten of verslaving dan is een mindfulnesstraining af te raden. En wanneer je geen tijd hebt om dagelijks te oefenen, bijvoorbeeld vanwege teveel verandering of hectiek in je leven, dan is het beter om nog even te wachten met deelname training. Als je last hebt van psychische klachten en je bent in therapie, dan is het altijd raadzaam om met je therapeut te overleggen of deelname aan een training zinvol is. Een individueel mindfulnesstraject is eventueel ook mogelijk.

 

 

De inhoud van het programma
De MBSR Mindfulnesstraining is training waar enorm veel in zit. Met behulp van de technieken en inzichten uit de training, de door mij ingesproken geluidsbestanden en de reader die je krijgt kun je je de mindfulness eigen maken. Hieronder een heel globale opzet van de De MBSR Mindfulnesstraining per week met de belangrijkste thema’s:

 

  • In week 1 wordt ons automatische gedrag – de automatische piloot – verkend. Tijdens het oefenen ligt het accent het het vergroten van ons lichaamsbewustzijn en het verkennen van lichaamssensaties. Belangrijk is het inzicht dat rechtstreeks ervaren iets anders is dan het denken over onze ervaring.
  • In week 2 is de training met name gericht op het vergroten van de focus en de concentratie. Daarnaast wordt je je in deze sessie ondermeer bewuster van je gedachten, emoties en lichaam en hoe deze met elkaar samenhangen. Ook leer je om meer stil te staan bij de fijne en waardevolle momenten in je leven.
  • In week 3 verkennen we het thema grenzen. Je wordt je bewuster van je grenzen en hoe je deze fysiek kunt ervaren. Daarnaast krijg je meer inzicht in hoe je omgaat met je grenzen en hoe je (automatisch reageert) op onaangename ervaringen.
  • Week 4 is met name gericht op het herkennen van je belangrijkste stress-signalen en hoe je omgaat met stress. Het landschap van stress en jouw reactie op stress wordt in kaart gebracht.
  •  Week 5. Tijdens de 4e sessie heb je inzicht gekregen in je belangrijkste stress signalen. In deze sessie krijg je technieken en inzichten aangereikt met behulp waarvan je stress kunt op een meer bewuste manier kunt beantwoorden.
  • In week 6 ligt de focus op het integreren van mindfulness in het dagelijks leven en je communicatie met anderen. Veel stress ontstaat in contact en in deze sessie krijg je meer inzicht in hoe je op een meer mindful manier kunt communiceren.
  • In week 7 ligt de focus op het vinden van balans, zelfzorg en het ontwikkelen van compassie. Je krijgt inzicht in wat energie geeft en wat energie vreet en hoe je mindfulness kunt inzetten bij het creeëren van balans.
  • In week 8 ronden we de MBSR mindfulnestraining weer af door te kijken naar hoe je dat wat je hebt geleerd kunt onderhouden en welke mogelijkheden je hebt om je mindfulness verder te verdiepen.
Mindfulness en thuis oefenen
Het aanleren van de vaardigheid vraagt tijd en aandacht. In de training wordt je begeleid bij het leren van de MBSR Mindfulness zodat je je deze vaardigheid eigen kunt maken. Je krijgt een reader, geluidsbestanden, mails met tips en inspiratie na elke sessie. Je wordt niet in het diepe gegooid en tussen de sessies door is er alle ruimte om vragen te stellen of contact met me op te nemen wanneer dat nodig is. We kijken naar hoe je de mindfulness geleidelijk aan kunt integeren in je dagelijks leven.

Het is belangrijk dat je tijd maakt om dagelijks te kunnen oefenen met wat je hebt geleerd. Zo geef je jezelf de mogelijk om nieuwe gewoonten en vaardigheden aan te leren. Reken op minimaal een half uur om de oefeningen te doen. Het oefenen vraagt tijd, maar de ervaring leert dat het integeren van de mindfulness in je dagelijks leven je ook veel tijd gaat opleveren. Wanneer je je meer bewust gaat worden van de werking- en samenhang van je lichaam en geest, ontdek je hoeveel tijd je doorbrengt in de automatische piloot. Je ontdekt gaandeweg dat je een keuze hebt om vaker uit de ‘doe-modus’ te stappen en meer tijd en energie te besteden aan wat je waardevol vindt. Daarnaast ontwikkel je meer concentratie en focus, waardoor je de dingen die je doet efficienter zult doen.

Mindfulness op het werk
Naast de tradititionele MBSR Mindfulness training zijn er allerlei variaties op mindfulness en wordt er ook gekeken naar hoe je de mindfulness kunt toepassen op het werk. Praesence is gecertificeerd om een speciaal hiervoor ontwikkeld programma te geven binnen bedrijven en organisaties. Voor meer info over dit programma zie, mindful werken.
De wetenschap en onderzoek naar Mindfulness
Er is veel onderzoek gedaan naar de effectiviteit van mindfulness. In Nederland en België zijn bijvoorbeeld het Radboud Universitair Medisch Centrum, de Universiteit Van Amsterdam en de KU Leuven actief met onderzoek. In Amerika is Harvard actief met onderzoek.

Werkwijze

Praesence Mindfulness werkt met groepen van minimaal 6 en maximaal 12 deelnemers waarin je optimaal kunt leren. Je krijgt veel persoonlijke aandacht en ondersteuning. Meer weten over mindfulness? In het filmpje (in Engels) legt Jon Kabat-Zinn uit wat het is. Kijk hieronder voor de agenda of ervaringen van deelnemers.

Spacer