Mindfulness Oefeningen 

Mindfulness oefeningen thuis en op het werk

De mindfulness oefeningen waar je via deze pagina naar toe kunt gaan zijn bedoeld om inspiratie op te doen en kennis te maken met mindfulness. De mindfulness oefeningen voor het werk zijn korte oefeningen die je op je werk kunt doen of tijdens het reizen van en naar je werk. De oefeningen zijn gericht op het vergroten van focus, concentratie en creativiteit en het verminderen van stress.

De oefeningen zijn meestal kort – niet langer dan 10 minuten – en bedoeld voor praktische integratie. De oefeningen zijn geen vervanging voor de mindfulnesstraining. Praesence biedt hiervoor een speciaal daarvoor ontwikkeld programma aan. Kijk voor meer info op: mindfulness op het werk. 

Sommige van de wat langere oefeningen kunnen een diepere ontspanning teweeg brengen. Let goed op wanneer je bijvoorbeeld weer in de auto stapt of andere activiteiten verricht waarbij je goed moet opletten.

MBSR Mindfulnesstraining

De oefeningen voor thuis zijn meestal afkomstig uit de formele MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) training. Op de pagina ‘wat is mindfulness’ lees je meer over de achtergrond van het MBSR programma dat 8 weken duurt. In tegenstelling tot de mindfulness oefeningen voor het werk duren deze oefeningen meestal langer en zijn ze meer geschikt om op een rustige plek thuis te doen. 

Het doel van de oefeningen is om meer opmerkzaamheid te oefenenen, inzicht te krijgen in automatische patronen en te leren op een meer bewuste manier te reageren op (stressvolle) situaties. 

In de 8 weekse training word je in dit proces begeleidt door een gecertificeerde trainer. Daarnaast leer je veel van andere deelnemers. De onderstaande mindfulness oefeningen zijn een mooie kennismaking en ik wens je veel plezier en inspiratie bij het doen van de oefeningen.