Concentratie verbeteren

Prikkels en afleidingen

In onze westerse wereld hebben we elke dag te maken met een enorme hoeveelheid aan afleidingen en prikkels. Wanneer we steeds reageren op deze prikkels dan zorgt dat voor veel vermoeidheid en onrust. uit onderzoek blijkt dat we ongeveer 50% van de tijd afgeleid zijn en dat dit leidt tot meer fouten, minder creativiteit en minder productiviteit. Niet zo heel gek om te bedenken dat veel bedrijven hun medewerkers een training mindful werken geven. Mindfulness gaat om het trainen van de aandacht en zorgt er voor dat we met meer focus, concentratie en overzicht kunnen werken.

Multi tasken of switch tasken

De manier waarop ons brein reageert op die hoeveelheid prikkels is dat we – oplossend als we zijn – verschillende dingen tegelijk gaan doen. We reageren op elke prikkel die er voorbij komt. Uit onderzoek blijkt echter dat we maar één ding bewust tegelijk kunnen doen. In plaats van multi tasken gaan we switch tasken, heel snel wisselen van taak. En gaan we verschillende dingen tegelijk doen dan maken we meer fouten, verliezen we het overzicht, zijn we minder geconcentreerd en creatief. Daarnaast slurpt het energie.

Doe één ding tegelijk en kies je afleidingen bewust

Direct je concentratie verbeteren? Het advies is om gedurende je dag te proberen om je te focussen op dat wat je aan het doen bent en één ding tegelijk te doen.  En wordt je afgeleid door iets dat prioriteit heeft, kijk dan of je bewust kunt kiezen om met deze nieuwe taak aan de gang te gaan. Maar probeer te voorkomen verschillende dingen tegelijk te doen. Wat kan helpen om met meer concentratie aan het werk te zijn is daarnaast om zoveel mogelijk notificaties uit te schakelen. Elk bliebje, belletje of ander geluidje zorgt er voor dat je reageert, weg bent met je aandacht en dat vergroot de kans dat je weer gaat switch tasken.

Mindfulness oefening – 10 minuten concentratie

Je kunt mindfulness ook wel vergelijken met de lens van een fototoestel waarmee je zowel kunt inzoomen als uitzoomen. Een van de kwaliteiten van mindfulness is focus en helderheid, de focus stand van de lens. Door het doen van de onderstaande oefening zullen je focus en concentratie verbeteren. Je kunt de oefening dagelijks doen. Bijvoorbeeld in de ochtend voordat je naar je werk gaat.

Als je meer wilt weten over Focus en praktische mindfulness oefeningen, dan kun je ook het inspirerende boek ‘Voorsprong door focus’ lezen. Dit staat boordevol praktische tips en oefeningen.