06 47 06 27 06 [email protected]

Mindful Fotograferen

 

Wanneer je een mindfulnesstraining hebt gedaan ontdek je dat je kunt schakelen tussen de automatische piloot of de de doe-modus en een meer bewuste manier van zijn. Dit brengt met zich mee dat je bijvoorbeeld bewuster geniet van die fijne wandeling op het strand i.p.v. dat je tijdens die wandeling met allerlei andere dingen bezig bent. Van veel deelnemers die een training bij me hebben gevolgd hoor ik dat ze meer en bewuster genieten van wat ze doen.

Na de training blijft het een kunst om mindfulness een plek te geven in je dagelijks leven. Onze automatische patronen zijn zo sterk dat het echt oefening vraagt om op een meer bewust manier in het leven te staan. Mindful fotograferen kan je hier enorm bij helpen. Ik beoefen het nu een paar jaar en het is een prachtige manier om mindfulness te beoefenen, creatiever te zijn en je te verwonderen over de wereld om je heen. In dit blog beschrijf ik wat mindful fotograferen is en geef ik je een paar tips die je gelijk kunt toepassen.

Miksang – Goed Oog

 

Een paar jaar geleden ging ik op mijn verjaardag naar een lezing van Helen Vink van Miksang Contemplatieve Fotografie. Helen vertelde iets over deze manier van fotograferen en liet een aantal van haar foto’s zien. Ik werd geraakt door de schoonheid en het verhaal achter deze manier van fotograferen en besloot verschillende workshops te gaan volgen. Sindsdien is mijn camera een trouwe metgezel geworden en heeft deze manier van fotograferen me enorm veel plezier gebracht. Daarnaast heb ik mijn mindfulness-beoefening door deze manier van fotograferen kunnen verdiepen.

 

Miksang of mindful fotograferen leert je om fris en open naar de wereld te kijken in plaats van op de ‘automatische piloot’ waarbij we een voortdurende interpretatie- of commentaar of oordeel geven bij alles wat we zien. Dit zorgt ervoor dat we voorbij gaan aan de schoonheid van de wereld om ons heen en eigenlijk niet echt zien. Miksang betekent iets als goed oog en we kunnen leren om door dit goede, open en frisse oog naar de wereld te kijken.

Mindfulness en fotografie

 

In de mindfulnesstraining leer je om je aandacht in het moment te brengen. Ons lichaam en onze adem zijn altijd in het moment en door ons hier op af stemmen met behulp van praktische en gerichte oefeningen leer je gaandeweg om meer in het moment te zijn met je aandacht. Gaandeweg trainen we zo onze mindfulness-vaardigheid en deze mindful houding kunnen we ook meenemen wanneer we rustig over straat lopen en onze camera bij ons hebben.  Mijn ervaring is dat je de tijd vergeet, geraakt wordt door wat je ziet en tegelijkertijd ontspant door het buitenlopen. Thuis kun je op je gemak je foto’s uitzoeken en opnieuw geraakt worden door wat je ziet.

Mindful fotograferen – Hoe doe je dat?

 

Zoals het leren van elke nieuwe vaardigheid tijd vraagt, is dat ook met Mindful fotograferen het geval. Zeker omdat het hier een echte kunstvorm – contemplatieve fotografie – betreft, vraagt het tijd om vertrouwd te raken met je materiaal/ de camera en deze manier van kijken. Onze gewoontepatronen en meer conceptuele manier van kijken zijn vaak sterk ontwikkeld en gaandeweg leer je op een meer niet- conceptuele of ervaringsgerichte manier te kijken naar de wereld om je heen.

 

Tips en aanwijzingen

 

1. Mindful fotograferen is iets wat je zowel binnen als buiten kunt doen. Je hebt geen speciale camera nodig want uiteindelijk gaat het om jouw manier van kijken. Het is natuurlijk wel fijn als je een betrouwbaar toestel hebt. Ik heb zelf heel goede ervaringen met de Sony RX100 compact camera’s (i en ii) en Olympus systeemcamera die je vindt via de onderstaande links.

2. Zorg dat je voldoende tijd en ruimte hebt om een middag of ochtend zorgeloos rond te lopen om echt met je aandacht bij het fotograferen te kunnen zijn.

3. Voordat je naar buiten gaat kun je één van de mindfulness-oefeningen doen. Hierdoor ervaar je wat meer ontspanning en is het makkelijk om op een meer ervaringsgerichte of niet conceptuele manier te fotograferen.

4. Een andere oefening die je kunt doen voordat je gaat fotograferen is de oefening ‘menselijke camera’. Deze staat beschreven op pp. 94 in het boek ‘Practice of contemplative photography’ dat hieronder wordt genoemd. Als je de Nederlandse versie van de oefening ontvangt dan stuur ik je die graag per mail toe. Laat dit dan a.u.b. even weten bij de onderstaande comments.

Bij mindful fotograferen gaat het erom dat je fris ziet, waarneemt zonder dat je er al gedachten of een oordeel over hebt gevormd. Vaak gaat dit in een fractie van een seconde. Miksang of mindful fotograferen noemt dit een flits van waarneming. We zien iets en worden daardoor geraakt en vervolgens plakken we een mentaal label op wat we hebben gezien. Door het doen van de oefening ‘menselijke camera’ maken we contact met deze flits van waarneming die nog niet gekleurd is door onze oordelen en gedachten.

5. In de open lezing die Helen Vink geeft kun je meer horen en ervaren wat de ‘Kunst van het zien’ inhoudt. Via de onderstaande links vind je boeken over Miksang of Mindful fotograferen. Je vindt er veel foto’s en maakt kennis met deze inspirerende manier van fotograferen.

Voor meer van mijn foto’s, zie: flickr

Boeken, inspiratie en apparatuur