De 7 belangrijkste effecten en voordelen van mindfulness 

Er is zijn honderden onderzoeken gedaan naar de werkzaamheid van mindfulness. Mindfulness heeft een brede werkzaamheid en uit de onderzoeken blijkt dat mindfulness toepasbaar is op uiteenlopende klachten en vragen. Hieronder geef ik de 7 belangrijkste effecten en voordelen weer.

1. Mindfulness vermindert piekeren

Uit een onderzoek van Chambers blijkt dat mindfulness leidt tot een vermindering van piekeren. Een groep van 20 mensen die geen ervaring hadden met aandachtstraining werden voorafgaand en na afloop van een intensieve 10 daagse mindfulness training getest. Uit het onderzoek blijkt dat de deelnemers na afloop van de training minder piekeren en dat ze minder negatieve gevoelens  ervaren. Daarnaast verbeterde het werkgeheugen en waren de deelnemers na afloop van de training in staat om zich beter te concentreren.

2. Mindfulness zorgt voor minder stress

Uit een meta-onderzoek van 39 onderzoeken door Hofman et al. (2010) blijkt dat de MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) training en de MBCT (mindfulness based cognitive therapy) leiden tot minder angst, depressie en lichamelijke stress. Tijdens het onderzoek werden 1.140 deelnemers gevolgd die een mindfulness training volgden. De conclusie van het onderzoek is dat mindfulness een heel hoopvolle interventie is bij het verlichten van uiteenlopende lichamelijke en psychische klachten als kanker, angststoornissen, depressie en andere psychische en lichamelijke klachten.

In een onderzoek naar gezonde mensen door Chiesa en Serretti (2009) blijkt dat de MBSR training ook bij gezonde mensen leidt tot minder stressklachten. Dit blijkt bijvoorbeeld ook uit een studie van onderzoekers van de universiteit van Ohio naar het inzetten van mindfulness op het werk.

3. Verbeteren van het werkgeheugen

Het verbeteren van het werkgeheugen – tijdelijke opslag van taak relevante informatie in de hersennen – is een ander positief effect van mindfulness. in een onderzoek van Jha et al. (2010) werd een groep militairen gevolgd die deelnamen aan de 8-weekse mindfulnesstraining. Voor aanvang van het onderzoek hadden de deelnemers stress gerelateerde klachten. Na afloop van de training was het werkgeheugen van de deelnemers verbeterd. Bij een soortgelijke controle groep van militairen die niet deelnamen aan de mindfulnesstraining nam het werkgeheugen juist af.

4. Verbetering van focus en concentratie

Een ander belangrijk effect van het beoefenen van mindfulness is een toename van concentratie en focus. Uit onderzoek van Moore en Malinowski (2009) blijkt dat deelnemers die een mindfulnesstraining volgen hun aandacht beter kunnen richten en dat ze minder last hebben van afleidingen. Omdat concentratie en focus erg belangrijk zijn gaan veel bedrijven en organisaties ertoe over om hun medewerkers te trainen in mindfulness.

5. Minder emotionele reactiviteit

Mindfulness zorgt ervoor dat je met meer objectieve afstand naar gepieker en emoties kunt kijken. In een onderzoek lieten Ortner et al. deelnemers naar onplezierige afbeeldingen kijken en ze ontdekten dat mensen die mindfulness beoefenden minder van slag raakten door de afbeeldingen. Mindfulness noemt het vermogen om met een objectieve afstand te kijken naar gedachten en emoties decentreren. Decentreren zorgt ervoor dat je een andere relatie krijgt met je gedachten en emoties en dat je je er minder mee identificeert. Aandachtsoefeningen uit de mindfulness waarbij je de aandacht richt op de adem versterken het vermogen om te kunnen decentreren.

6. Cognitieve flexibiliteit

Mensen die mindfulness beoefenen hebben over het algemeen een betere psychologische flexibiliteit. In de mindfulnesstraining leer je je automatische reacties en patronen op situaties te herkennen. Daarnaast leer je om op een meer open manier te kijken naar de uitdagingen waar je mee te maken hebt. Uit onderzoek blijkt dat aandachtstraining dat deel van je hersennen activeert dat in staat is om op een meer adaptieve en flexibele manier te reageren op stressvolle situaties.

7. Betere relaties en meer empathie

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mindfulness training zorgt voor meer empathie en dat het helpt om je relatie te verbeteren. Mindfulness helpt je beter omgaan met stressvolle gebeurtenissen in je relatie. Daarnaast kan mindfulness eraan bijdragen om je meer te kunnen uiten in je relatie en uiteenlopende sociale situaties. 

Welke effecten ervaar jij zelf door het doen van de oefeningen? Leuk als je onderaan een reactie achterlaat.
Onderaan dit blog vind je ook meer info over de zomertraining of inspirerende filmpjes over het onderzoek dat is gedaan.

Mindfulness zomertraining


Praesence organiseert in de zomer de inspirerende mindfulnesszomertraining. dit is een laagdrempelige en inspirerende manier om je de mindfulness eigen te maken.

Geef je op voor de nieuwsbrief van Praesence Mindfulness

Geef je op voor de nieuwsbrief van Praesence Mindfulness

Geef je op de voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de mindfulnessactiviteiten en inspiratie van Praesence Mindfulness. Je gegevens worden vertrouwelijk behandeld en weer afmelden voor de nieuwsbrief is eenvoudig.

Dank voor je aanmelding!